انواع باطری خودرو و یو پی اس

در این نوشته انواع مختلف باطری ماشین و ویژگی‌های هر نوع باطری به صورت خلاصه ارائه شده است. انتخاب صحیح باطری برای استفاده در دستگاه یو پی اس، یا برای استفاده در خودروهای مختلف سبب کاهش هزینه و افزایش کارایی خواهد شد.

باطری ماشین و یو پی اس

باطری‌های خودرو از نظر ساختار در دو نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. باطری اسیدشارژ
  2. باطری سیلد

باطری اسید شارژ

نوع قدیمی باطری که نشانه‌ی ظاهری آن وجود ۶ درب روی باطری است. این باطری‌ها با نام سربی-اسیدی یا باطری اسیدی نیز شناخته می‌شوند. پس از باز کردن درب‌های باطری، امکان دیدن سطح الکترولیت وجود دارد. این نوع باطری به صورت مداوم باید برای پر بودن الکترولیت مورد بررسی قرار گیرد و در صورت خالی شدن آن، با استفاده از آب مقطر می‌بایست فضای خالی را مجددا پر نمود.

این نوع باطری نسبت به حجم و وزن توانایی ذخیره‌سازی اندکی دارد ولی به دلیل قیمت کمتر، و تولید انبوه در اغلب خودروها به صورت سنتی مورد استفاده بوده است.

باطری اسید شارژ معمولا دارای ۶ صفحه برای ذخیره‌سازی نیروی الکتریسته است که هر صفحه توانایی ایجاد ولتاژ ۲ ولت را دارا است. با ترکیب سری این ۶ صفحه، ولتاژ خروجی ۱۲ ولت ایجاد می‌گردد.

باطری سیلد لید اسید( Sealed Lead Acid )

این نوع باطری در میان مردم به باطری اتمی شناخته می‌شود. بر خلاف تصور، این نوع باطری نیز داری اسید( الکترولیت ) است ولی به دلیل تفاوت در ساختار داخلی نیازی به افزودن آب مقطر ندارد.

برخی از مدل‌های این نوع باطری سیلد کلسیوم و سیلد سیلور کلسیم می‌باشند که در مقایسه با باطری‌های اسید شارژ طول عمر و قیمت بیشتری دارند.

باطری سیلد مدل سیلور کلسیم بهترین نوع باطری موجود است که تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان قادر به تولید این نوع باطری هستند.

انتخاب نوع صحیح باطری

بهترین نوع باطری برای خودرو یا یو پی اس، پس از بررسی مقدار توان مصرفی و توان دستگاه شارژر یا دینام قابل تعیین است. برای خودروهای سواری، بر اساس مشخصات تعیین شده توسط شرکت سازنده و برای دستگاه‌های یو‌پی‌اس بر اساس توصیه‌های تولید کننده یو پی اس، می‌توان انتخابی صحیح را به عمل آورد. تا نیروی ایجاد شده در زمان و توان دلخواه قابل دسترسی باشد.

تهیه‌ی باطری با توان‌های بیش از اندازه‌ی نیاز تنها سبب افزایش هزینه بدون دستیابی به ارزش افزوده و تهیه‌ی باطری‌هایی با توان کمتر از اندازه‌ی مورد نیاز سبب کاهش کارایی و ایجاد مشکلات در عملکرد سیستم خواهد شد.